Zarządzanie kompetencjami i efektami

Realizacja strategii firmy wymaga zbudowania odpowiedniej strategii HR zorientowanej z jednej strony na kształtowanie umiejętności, postaw i zachowań wspierających cele firmy, czyli kompetencji, z drugiej strony orientacji na wyniki. Proponowane przez nas usługi wiążą się ze zdefiniowaniem oczekiwań względem kompetencji i efektów, ich diagnozą, a następnie tworzeniem rozwiązań systemowych pozwalających na podejmowanie adekwatnych do potrzeb działań związanych z rozwojem i podnoszeniem wyników. Nasze usługi w tym obszarze obejmują:

  • Zarządzanie przez cele
  • Modele kompetencyjne
  • Ocenę okresową

Zarządzanie przez cele

Zarządzanie przez cele (ang. Managment by Objectives) to systematyczne podejście do planowania, kontrolowania i oceniania pracowników realizowane poprzez ustalanie celów i ocenę na podstawie wyników działań. Zarządzanie przez cele jest najlepiej sprawdzoną i najchętniej wykorzystywaną koncepcją zarządzania.

Dlaczego warto wdrożyć zarządzanie przez cele?

  • Pozwala na spójne zarządzanie wynikami pracy. gdyż zakłada kaskadowanie strategii firmy na poszczególne komórki organizacyjne i stanowiska,  na osobach kończąc
  • Wprowadza systemową możliwość racjonalnego dystrybuowania budżetu wynagrodzeń zmiennych
  • Gwarantuje warunki powtarzalności procesu w następnych latach przy zmieniających się celach firmy
  • Doskonale wpisuje się w budowanie partycypacyjnej kultury organizacyjnej, gdyż kładzie nacisk na włączanie pracowników w proces zarządzania dając im swobodę decydowania o własnych działaniach w ramach realizowanych celów oraz pozwalając na kształtowanie indywidualnego rozwoju zgodnie z potrzebami pracownika

Jak pracujemy nad system zarządzania przez cele?

  • Definiujemy z Klientem cele ogólnofirmowe i przekładamy na je cele poszczególnych zespołów i osób
  • Opracowujemy  szczegółowe zasady, procedury i mechanizmy  zarządzania wynikami
  • Opracowujemy procedury monitorowania i rozliczania celów
  • Szkolimy pracowników w zakresie definiowania celów
  • Realizujemy pilotaż wdrożenia
  • Monitorujemy efekty wdrożenia przez pierwszy okres działania systemu

Modele kompetencyjne

Model kompetencyjny to zbiór istnych z punktu widzenia zachowań, które firma chce pielęgnować wśród pracowników. Zachowania stanowią bowiem, obok umiejętności,  kwalifikacji i efektów pracy, jedno z podstawowych wymagań względem pracownika.

Dlaczego warto wdrożyć model kompetencyjny?

  • Ułatwia zrozumienie celów firmy przez pracowników, ponieważ język zachowań jest dla nich bardziej zrozumiały
  • Stanowi źródło informacji o oczekiwaniach organizacji wobec pracowników
  • Umożliwia opracowanie na jego podstawie innych narzędzi zarządzania np. ankiety badania opinii klientów
  • Usprawnia proces podejmowania decyzji przez dział HR poprzez integrację zasad polityki dotyczącej zasobów ludzkich z planami rozwoju firmy i wyznawczynie spójnych kryteriów pozwalających na podejmowanie wszystkich decyzji HR
  • Koncentruje pracowników  wyłącznie na tym, co najważniejsze
  • Stanowi odpowiedź na bieżące i przyszłe potrzeby firmy
  • Zmniejsza koszty związane z uczeniem się menedżerów, gdyż skraca czas poświęcany na zdobywanie nowej wiedzy
  • Z punktu widzenia pracowników działania podejmowane przez menadżerów w organizacji są bardziej spójne i racjonalne

Jak pracujemy nad modelem kompetencyjnym?

  • Precyzyjnie analizujemy strategię, cele i wartości firmy oraz sposób, w jaki ona funkcjonuje
  • Identyfikujemy kompetencje, w tym kompetencje strategicznie istotne dla firmy
  • Definiujemy kompetencje opisując je zachowaniami
  • Tworzymy profile kompetencyjne, czyli określamy oczekiwania względem pracowników na różnych stanowiskach
  • Opracowujemy i wdrażamy systemy HR oparte o model kompetencyjny tj. dobór pracowników, ocena okresowa, szkolenia i rozwój, wynagradzanie oraz zarządzanie talentami

Ocena okresowa

Ocena okresowa pozwala na uzyskanie rzetelnych informacji odnośnie indywidualnych kompetencji i efektów pracy pracownika. Może być realizowana z uwzględnieniem metod określanych mianem 90, 180 i 360 stopni.

Dlaczego warto wdrożyć system ocen okresowej?

  • Pozwala na systematyczną diagnozę kompetencji, umiejętności i efektów pracowników  oraz analizuję zmian w czasie
  • Obiektywizuje podejmowanie decyzji  personalnych, w tym decyzji dotyczących rozwoju i szkolenia, zarządzania karierą, wynagradzania czy derekrutacji
  • Umożliwia zidentyfikowanie najlepszych pracowników i ich alokację w strategicznych przedsięwzięciach firmy

Jak pracujemy nad systemem oceny?

  • Analizujemy strategię, cele i wartości firmy oraz sposób, w jaki ona funkcjonuje
  • Opracowujmy  kryteria oceny tj. efekty, zadania, kompetencje, umiejętności, kwalifikacje
  • Tworzymy formularze, procedury i zasady oceny
  • Opracowujemy zasady powiązania wyników oceny z innymi decyzjami personalnymi
  • Wspieramy firmę w zinformatyzowaniu procesu oceny
  • Realizujemy pilotaż oceny
  • Dostarczamy materiały szkoleniowe i komunikacyjne
  • Szkolimy pracowników i menedżerów  z nowego systemu
  • Udzielamy sesji informacji zwrotnych przy prowadzonych rozmowach rozwojowych
  • Monitorujemy wykorzystanie wniosków płynących z oceny w codziennej pracy menedżerów