Polecamy także ...
- Zarządzanie kompetencjami i efektami pracy
- Kompleksowe zarządzanie wynagrodzeniami
- Rozwój pracowników i zarządzanie karierą
- Badania pracownicze
- Szkolenia
Zobacz na naszym blogu:
Strategia HR
Wymagania, jakie niesie ze sobą współczesna gospodarka rodzi potrzebę spójnego i skoncentrowanego podejścia do zarządzania kapitałem ludzkim, jakim jest strategia HR. Rozwój takiej strategii wiąże się z potrzebą odpowiedzi na dwa zasadnicze pytania:
- Jakich ludzki potrzebuje firma do funkcjonowania i realizacji celów strategicznych?
- Jakie programy i inicjatywy HR powinny zostać zaprojektowane i wdrożone, aby przyciągnąć, zmotywować i zatrzymać pracowników?
Aby było to możliwe należy przyjrzeć się czterem wymiarom funkcjonowania organizacji, są to:
- Kultura organizacyjna, czyli przekonania, wartości, normy i style zarządzania w organizacji
- Organizacja tj. struktura, role i linie raportowania
- Ludzie i ich poziom umiejętności, potencjał oraz zdolności przywódcze
- Systemy HR, czyli mechanizmy, które umożliwiają realizację strategii takie jak dobór pracowników, komunikacja, rozwój kariery, szkolenia, nagradzanie
Firmy bardzo często koncertują się na jednym lub dwóch z ww. wymiarów zapominając o tym, że warunkiem sukcesu jest podjęcie działań w nich wszystkich. Jeśli firma reorganizuje strukturę dając swobodę menedżerom, uwalnia ich od biurokracji i wyzwala przedsiębiorczość powinna jednocześnie dostosować do swych planów system wynagrodzeń i szkolenia. Inaczej bowiem pożądane zachowania przedsiębiorcze się nie pojawią, a osoby zarządzające będą zmieszane porażką. Z uwagi na ten fakt, tak istotne jest strategiczne podejście do zarządzania koncentrujące się na znalezieniu powiązań pomiędzy tymi czterema wymiarami.
Dlaczego warto wdrożyć strategię HR?
- Aby pracownicy rozumieli, co jest dla firmy istotne, a sama strategia biznesowa przełożona została na zrozumiały dla nich język
- Aby mieć pewność, że kluczowe siły napędowe biznesu są wspierane przez odpowiednie działania HR
- Aby ułatwić zdefiniowanie priorytetów i przygotowanie odpowiednich planów działań
Jak pracujemy nad strategią HR?
- Analizujemy strategię biznesową firmy
- Definiujemy misję HR
- Przygotowujemy analizę SWOT HR określając wewnętrzne silne strony i słabości "ludzi" w Twoim biznesie oraz dokonując przeglądu zewnętrznych czynników mających wpływ na pracowników
- Dokonujemy szczegółowej analizy HR pod kątem ww. wymiarów tj. organizacja, ludzie, struktura, kultura organizacyjna
- Definiujemy punkty krytyczne w zarządzaniu kapitałem ludzkim, czyli obszary, na których należy skontrować wysiłki i zasoby
- Przygotowujemy rozwiązania w oparciu o powyższe analizy
- Tworzymy plany wdrożenia i oceny działań
- Monitorujemy z Tobą realizację planów