Polecamy także ...
- Strategia HR
- Zarządzanie kompetencjami i efektami pracy
- Kompleksowe zarządzanie wynagrodzeniami
- Badania pracownicze
- Szkolenia
Poczytaj o wdrożeniach naszych konsultantów:
Zobacz na naszym blogu:
Rozwój pracowników i zarządzanie karierą
Nasze usługi w tym obszarze obejmują:
- Opracowanie ścieżek kariery
- Planowanie rozwoju indywidualnego
- Programy zarządzania talentami
- Development Centre
Opracowanie ścieżek kariery
Ścieżki kariery są sekwencją kolejnych stanowisk, jakie mogą być zajmowane przez pracownika w firmie przy założenia spełnienia przez niego określonych kryteriów. Ścieżki karier to metoda rozwijania potencjału personelu w sposób przynoszący zyski zarówno przedsiębiorstwu, jak i samym pracownikom.
Dlaczego warto opracować ścieżki kariery?
- Lepsze wykorzystanie potencjału personelu, wzrost motywacji i efektywności pracy
- Zaspokojenie przyszłych potrzeb kadrowych, możliwość pozyskania specjalistów
- Poprawa komunikacji wewnętrznej
- Wzrost poczucia sprawiedliwości organizacyjnej
- Wzrost lojalności pracowników i spadek fluktuacji personelu
Jak pracujemy nad przygotowaniem ścieżek kariery?
- Analizujemy strategię, cele, strukturę organizacyjną i sposób funkcjonowania organizacji ze ścisłym uwzględnieniem planów rozwoju i struktury firmy
- Opracowujemy katalog stanowisk, w obrębie których możliwe będą poziome (awanse) i pionowe ruchy (przeszeregowania)
- Ustalamy mapy kariery, czyli drogi możliwego rozwoju stanowiskowego (pionowego i poziomego) dla pracowników na poszczególnych szczeblach
- Określamy wymagania, które będą decydowały o awansie i przeszeregowaniu
- Definiujemy katalog działań rozwojowych, które będą stanowiły wskazówkę, w jaki sposób można uzupełniać luki kompetencyjne związane z obraniem danej ścieżki kariery
- Przeprowadzamy pilotaż działania systemu
- Wspieramy firmę w zinformatyzowaniu procesu
- Monitorujemy efekty wdrożenia w pierwszym okresie działania systemu
Planowanie rozwoju indywidualnego
Planowanie indywidualnego rozwoju to zestaw działań zmierzających do rozpoznania i zweryfikowania potrzeb, aspiracji oraz możliwości pracownika, a następnie skonstruowania programu przedsięwzięć umożliwiających samorealizację pracownika w firmie. Narzędziem do tworzenia planu rozwoju pracownika są ścieżki kariery.
Dlaczego warto opracowywać plany rozwoju indywidualnego?
- Dostosowanie kwalifikacji do rzeczywistych wymagań związanych ze stanowiskiem pracy
- Rozszerzenie kwalifikacji
- Rozwijanie umiejętności samorealizacji i samooceny
- Umacnianie integracji pracowników z przedsiębiorstwem
- Kształtowanie postaw i zachowań zgodnych z celami organizacji
Jak pracujemy nad planami rozwoju indywidualnego?
- Określamy cele planowania rozwoju indywidualnego
- Definiujemy profil pracownika zajmującego dane stanowisko
- Określamy katalog działań rozwojowych
- Precyzyjnie diagnozujemy potrzeby rozwojowe pracowników wykorzystując narzędzia własne lub Klienta
- Opracowujemy plan działań rozwojowych dla poszczególnych pracowników w ramach możliwości finansowych
- Wspieramy firmę w wyborze dostawców, których rolą będzie rozwój kompetencji pracowników
- Wspieramy firmę w zinformatyzowaniu programu
- Monitorujemy efekty wdrożenia w pierwszym okresie działania systemu
Programy zarządzania talentami
W dobie gwałtownych zmian na rynku i agresywnej konkurencji, toczy się walka o pracowników posiadających ponadprzeciętne kompetencje i wysoki potencjał rozwoju. Z uwagi na powyższe konieczne jest zaprogramowanie działań obejmujących poszukiwanie, zrekrutowanie, rozwój, docenianie talentów oraz efektywne wykorzystanie ich zdolności przez firmę dla realizacji jej strategii.
Dlaczego warto wdrożyć program zarządzania talentami?
- Aby wyłonić grupę pracowników o wybitnie rozwiniętych kompetencjach, którzy szybko dostosowują się do zmieniających się uwarunkowań funkcjonowania organizacji na rynku, chętnie podejmują się realizacji nowych zadań/projektów i szybko uczą się wchodząc w nowe obowiązki
- Pozwala zbudować zaangażowanie i lojalność wyłonionych talentów wobec firmy oraz wzmocni ich motywację do pracy.
- Umożliwi redukcję kosztów rekrutacyjnych poprzez koncentrację na rekrutacji wewnętrznej spośród pracowników zakwalifikowanych do puli talentów (w szczególności w przypadku stanowisk kierowniczych)
- Zoptymalizuje wydatki na działania rozwojowe poprzez ich skoncentrowanie na pracownikach o największym potencjale rozwojowym
Jak pracujemy nad programem zarządzania talentami?
- Definiujemy talent w kontekście potrzeb firmy
- Przygotowujemy narzędzia do oceny potencjału pracowników
- Projektujemy zasady poszukiwania i pozyskiwania talentów, a także strategię rozwoju i motywowania
- Opracowujemy i wdrażamy plany indywidualnego rozwoju
- Proponujemy narzędzia oceny postępów
- Rekomendujemy działania i kroki pozwalające na wykorzystanie potencjału talentów w organizacji
- Przeprowadzamy pilotaż działania systemu
- Wspieramy firmę w zinformatyzowaniu programu
- Monitorujemy efekty wdrożenia w pierwszym okresie działania systemu
Development Centre
Precyzyjna analiza potrzeb rozwojowych pracowników mających kluczowe znaczenie dla sukcesu organizacji, jest pierwszym krokiem do przygotowania odpowiednich planów rozwojowych czy też decyzji o awansach. Zobiektywizowane, kompleksowe narzędzia diagnostyczne takie jak development center gwarantują najbardziej rzetelną i wszechstronną ocenę umiejętności pracownika.
Dlaczego warto diagnozować kompetencje metodą Development Centre?
- Pozwala zaobserwować zachowania pracownika w warunkach "laboratoryjnych", maksymalnie zbliżonych do rzeczywistych.
- Metoda DC powszechnie uznawana jest za najbardziej rzetlne narzędzie diagnozujące mocne strony i potrzebny rozwojowe pracowników.
- Umożliwia racjonalne podejmowanie decyzji personalnych.
- Wpływa pozytywnie na pracownika poprzez przekazanie mu informacji zwrotnej na temat jego zachowania i sposobu działania.
Jak pracujemy nad projektami Development Center?
- Definiujemy profilu oczekiwań względem uczestników DC
- Uzgodnimy szczegóły dotyczące realizacji sesji DC związane z ćwiczeniami, harmonogramem etc.
- Realizujemy sesje DC
- Przekazujemy raporty indywidualne
- Realizujemy sesje informacji zwrotnych dla uczestników
- Podsumowujemy wnioski podczas spotkania z Klientami